mandag 20. juli 2009

Stockholm

Neste stopp var Sverige og hovedstaden Stockholm. Jeg har vært i den byen en gang før for flere år siden, og har alltid hatt lyst til å reise tilbake. Men at det skulle bli med en cruisebåt hadde jeg vel aldri drømt om! Vi var her i 2 dager så mulighetene var mange.

Den første dagen gjorde vi som mange andre turister fra båten. Det ble shuttlebuss inn til Gamla Stan (Operaen). Det første vi ser er da Kongens Slott på andre siden av kanalen, og dit måtte vi jo. Førsteinntrykket var desverre ikke så imponerende, en kjempesvær koloss av en bygning og ikke spesielt pen heller. Men enormt svært var det!

Vaktmannen i stiv giv akt bak høy mur passet nok godt på de kongelige og.
Laila og jeg skvatt inn i en kongelig souvernir-sjappe - mest for å seee...men vi raska med oss litt og.

Vi rundet slottsbygningen og gikk oppover i Gamla Stan.

Og her kom det som virkelig var koslig på rekke og rad! Trange smug og bakgater med gamle hus og små vannhull og butikker hvor enn vi gikk.

Her var det virkelig mange flotte områder og jeg gikk bare å sugde inn alle inntrykk! En ting jeg la merke til var ikke bare alle smug og gater hadde sine egne navn, men også alle kvartal!

Jeg regner med denne navngivinga har sin egen lille historie, men jeg må bare vise en vi passerte: Kvartalet Python!
Jeg syns ikke det var særlig pyton å gå der...hehe...men en grunn til navnet er det helt sikkert!

Dag 2 i Stockholm ble litt annerledes enn de andre. Som alltid på tur hadde vi jentene med oss hver vår bærbare PC, ikke for i første rekke å laste ned mail og være på chat (ikke så ofte ihvertfall) men for å laste over bilder fra kameraer etterhvert som dagene gikk. Jeg lasta over bilder etter hver dag og la de i hver sin mappe for å ha litt oversikt over bildene når jeg kom hjem. Dette er noe jeg kunne prise meg lykkelig over etterhvert, for jeg ble et kamera fattigere når jeg kom hjem desverre. Så da var det bra at ikke alle bilder var på brikka!

Ihvertfall - denne dagen delte vi oss i 2, Laila og jeg ville på Stadsarkivet og vi sendte gutta på Systembolaget. En veldig naturlig fordeling vil jeg si!

Tilbake til kameraer - bildene fra Arkivet er det Laila som har tatt siden jeg var kameraløs på denne lille utflukten. Artig å gå innenfor arkivets vegger! Det ligna mye på de jeg er vant til, men likevel litt annerledes. Laila har blogget fint om dette så jeg henviser dit.

Litt artig for meg var å kunne søke fritt og helt gratis i svenske baser! Dette må man jo vanligvis betale for. Legger ved et bilde av meg som fant den Stockholmske gubbeslekta (som jeg visste om fra før) - moro å søke opp og se sjøl! Jeg fant de i Sveriges Befolkning 1980.
En liten nedtur var at arkivet ikke hadde tilgang til den store verden men kun hadde Intranett og disse søkbare basene.

Vi anså oss etterhvert fornøyd og tusla tilbake til bussen som tok oss tilbake til båten.
Gutta var også fornøyd etter sin lille tur ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar