mandag 20. juli 2009

Tallin

Tallin i Estland var neste havn. Her ble vi liggende litt mer vekk fra sentrum så det gikk shuttle-busser jevnlig inn til byen.
Jeg var veldig spent på hva denne byen hadde å by på, alle jeg kjenner som har vært i Tallin har bare masse positivt å si om denne byen.

Det første jeg la merke til var språket. For mitt øre ligna det ikke på noe jeg før hadde hørt, heller ikke når jeg leste ord på skilt rundt omkring.

Se bare her på hva ordet shoppingcenter er:

Jeg kunne ihvertfall lese hva som sto! I motsetning til de russiske bokstavene...

Nuvel - vi vandra videre oppover i den gamle bydelen. Vi hadde fått anbefalt å ta turen innom Olde Hansa men der var det så mye folk at vi droppa å gå innom.
Det så virkelig innbydende ut så vi må nok tilbake hit litt mer utenfor turistsesongen.

Vi gikk videre og passerte bymuren med bastioner, torg med gamle hus og utesteder...og der...fant vi jommen et skjenkested gitt.

En liten pust i bakken
var noe vi trengte nå!
Litt kortskriving hjem ble det også her.

Videre gikk vi gjennom smale smug som dette - skikkelig idylliske omgivelser!

I et av de smale gatene var det en gammel dør som sto på gløtt. Ut derfra så vi et par munker som kom, vi stoppa litt opp og de vinket oss inn. Vi gikk en tur innom og så på de virkelig gamle tingene de hadde der inne.

Spiret på Olavskirken så vi stakk opp hvor vi enn gikk, den var igrunn en fin retningsviser.

Ja Tallinn - vi kommer nok tilbake en vakker dag!

Så var det tilbake på båten på jakt etter mat - vi hadde jo ikke spist på flere timer!

Shipohoi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar