torsdag 4. august 2011

Guiden James

En liten del av Den Himmelske
Freds Plass
Ja i dag begynte alvoret!
Vi møtte vår mann gjennom dette elvecruiset - James - og resten av vår gruppe som vi kommer til å være sammen med under hele turen. En gjeng på 18 par hvor hovedvekten er amerikanere, 1 par fra Canada og 1 par fra England pluss oss 4 norskinger da.

I dag var det 2 store ting på planen: Den forbudte by og den Himmelske Freds Plass pluss Sommerpalasset.

Første stopp med bussen var altså Den Himmelske Freds Plass og varmen slo oss da vi gikk ut av bussen. Og sååå mye folk! James sa det var plass til en halv million folk der - og det trur jeg så gjerne for den plassen var diger! Så fikk vi fotoforbud av soldater som vandra rundt, men fikk lov et bestemt sted der de sto i stram giv akt.

Og disse "takdyrene" var tegn på beskyttelse
Vi gikk videre fra bygning til bygning - dette var virkelig mektig!

Jeg lar Wikipedia fortelle litt om historien til stedene vi besøkte:

På de gamle bygningene så vi stadig
denne runde taksteinen

Den himmelske freds plass (Tiān'ānmén Guǎngchǎng, 天安門廣場 eller 天安门广场) er verdens største torg, beliggende i sentrale Beijing i Folkerepublikken Kina utenfor Den himmelske freds port som leder til Den forbudte by. Torget er 880 x 500 meter eller 400 000 m², og er stor nok til fem vanlige norske gårdsbruk. Størstedelen av torget er et åpent område for militærparader. Til vanlig er området ved Tiananmenporten i bruk som trafikkåre; langs denne siden løper den brede Chang'an-avenyen fra øst til vest gjennom hele Beijing. På Den himmelske freds plass ligger blant annet Mao Zedongs mausoleum. Ellers står Monumentet for folkets helter sentralt ute på plassen. På plassens vestre flanke ligger Folkets Store Hall, og på dets østre flanke museumskomplekset Det kinesiske nasjonalmuseum.

Sommerpalasset eller Yiheyuan (kinesisk: 颐和园, pinyin: Yíhéyuán; «den bevarte harmonis have») er et palass i Beijing i Kina. Sommerpalasset domineres av høyden Langt liv (60 meter høy) og Kunmingsjøen. Slottet med dets parker utgjør et område på 2,9 km², hvorav tre fjerdedeler er vann. Bygningene opptar et areal på 70000 m², og består av en mengde palasser, hager og andre arkitektoniske strukturer i antikk stil.

Fra Sommerpalasset gikk vi langs sjøen et godt stykke mens James fortalte om historikken til stedet. Der inne fra tok vi båt tilbake før det var å finne bussen tilbake til hotellet.

The Birds Nest
Bussen kjørte en ekstra runde forbi OL-bygningene The Birds Nest (Fugleredet) og Beijing National Aquatics Centre (svømmehallen) som ble bygd opp til OL i 2008.

Dagen ble avsluttet med en herlig buffet-middag på hotellet - her var det bar mye digg å teste ut!